SENKRON
DERS TASARIM
SÜRE
Öğrencilerin ve öğreticinin bir sistem üzerinden eş zamanlı bir
araya gelerek ders sürecinin yürütüldüğü bir modeldir. Senkron
ders süreci üç bölümde tasarlanmalıdır.
SENKRON DERS
SÜRECİNİN
YÜRÜTÜLME
04
1) Ders Öncesi
2) Ders Esnası
3) Ders Sonrası
Senkron bir derste, ders
sürecinin daha verimli ilerlemesi
için birtakım hazırlıklar
yapılmalıdır.
Ders
Öncesi
Ders
Anında
05
Kullanılacak sistem ile ilgili eğitim alın, sistemin güçlü ve
zayıf yönlerini öğrenin.
Teknik ekipmanların tam ve sorunsuz çalıştığından emin
olun.
Öğrencilerin hazırlıklı gelmeleri için öğrenme yönetim
sistemine içerik yükleyin, hazırlık soruları sorun.
Mümkünse sistem üzerinde deneme dersi yapın.
Çoklu ortam tasarım ilkelerine göre ders materyallerinizi
tasarlayın.
Öğrencileriniz ile fiziki olarak bir
sınıfta bulunmadığınız için
öğrencilerinizin dikkatini çekmek
ve öğretme-öğrenme sürecini
tamamlamak daha zorlayıcıdır.
06
Yalnızca ses değil görüntünüzü de paylaşın.
Öğrencilerinizin görüntülerini paylaşmalarını teşvik edin.
Öğrencileriniz karşısında olumlu bir tutum sergileyin.
Öğrencilerinizin bu ortamda öğrenebileceklerine
inanmıyorsanız, öğrencileriniz de buna inanmayacaktır.
Dersin başında ders kazanımlarını ve geçen dersin özetini
sunun.
07
08
Uzun derslerin monotonluğunu kurmak için aralar verin ya
da uygulamalı etkinlikler yapın.
Web 2.0 araçlarını dersinize entegre edin.
Yaşanabilecek teknik sorunlar karşısında soğukkanlı
davranın.
Ders sonunda dersin önemli noktalarının vurgulandığı bir
özet sunun.
Öğrencileriniz ile iletişim kurun. Etkileşime girmeyen
öğrencileri gözden kaçırmak kolaydır. Dikkatli olun ve
herkesin katıldığından emin olun.
Etkileşimi teşvik edin. Senkron bir dersin pasif bir deneyim
haline gelmesi kolaydır. Her üç ila beş dakikada bir
“yapılacak bir şey” yoksa öğrenciler kolayca ayrılabilirler.
o “Yapılacak bir şey”; günlük olaylardan konuşun, anlık
kısa sınavlar yapın, öğrencilere söz hakkı tanıyın.
Dersten önce öğrenme yönetim sistemine yüklenen
içerikleri ders esnasında tartışın.
Öğrencilerinizi gruplara ayırın ve gruplar arasında
gezinerek yönlendirmelerde bulunun.
Bir radyo yayıncısı gibi, dinamik bir ses tonu kullanın,
öğrencilerinize adıyla hitap edin ve yorumlarınızı
kişiselleştirin.
Ders Anında
Ders sonrası etkinlikler de
dersin bir parçasıdır.
Ders
Sonrası
09
Öğrenme yönetim sistemine ders ile ilgili materyal
yükleyin.
Öğrenme yönetim sistemi üzerinden tartışma ortamı
oluşturularak o hafta işlenen konunun öğrenciler
tarafından yorumlanmasına imkan verin.
Konunun pekiştirilmesi için puanlı/puansız küçük
sınavlar yapın.
10
Öğrencileriniz ile iletişim kurun. Etkileşime girmeyen
öğrencileri gözden kaçırmak kolaydır. Dikkatli olun ve
herkesin katıldığından emin olun.
Etkileşimi teşvik edin. Senkron bir dersin pasif bir deneyim
haline gelmesi kolaydır. Her üç ila beş dakikada bir
“yapılacak bir şey” yoksa öğrenciler kolayca ayrılabilirler.
o “Yapılacak bir şey”; günlük olaylardan konuşun, anlık
kısa sınavlar yapın, öğrencilere söz hakkı tanıyın.
Dersten önce öğrenme yönetim sistemine yüklenen
içerikleri ders esnasında tartışın.
Öğrencilerinizi gruplara ayırın ve gruplar arasında
gezinerek yönlendirmelerde bulunun.
Bir radyo yayıncısı gibi, dinamik bir ses tonu kullanın,
öğrencilerinize adıyla hitap edin ve yorumlarınızı
kişiselleştirin.
03
04
Sunum tasarımlarında mutlaka her sayfanın 7x7 kuralı göz
önünde bulundurularak tasarlanması yine öğrenenler
açısından içeriğin takibini kolaylaştıracaktır.
İçerik sunumunda resmi bir dilden kaçınılarak yalın ve
anlaşılır bir dil kullanılması öğrenenlerin performansını
desteklemektedir.
Sunumlarda kullanılacak görsel ve şekillerin yüksek
çözünürlükte ve içerik ile uyumlu olması öğrenen
tarafından konunun anlaşılması için önem arz etmektedir.
Aksi durumda kavram yanılgıları ya da öğrenmede
yanlışlıklar oluşabilmektedir.
Görsel tercihlerinin konu ile ilişkili olması dikkat edilmesi
gereken bir diğer noktadır. Öğrenme içeriği ile ilişkisi
olmayan herhangi bir tasarım öğesinin kullanılması
öğrencilerin dikkatinin dağılmasına neden olabilmektedir.
Örneğin, sunumlara eklenen ses efektleri ve sayfa geçiş
animasyonları gibi öğelerin kullanılmasından
kaçınılmalıdır.
Metin ve görselin bir arada kullanıldığı tasarımlarda bu
iki tasarım öğesi yakın konumlandırılmalıdır.
Senkron Derslerde Sunum Tasarımı
11
12
@bauglobalonline